zondag 4 oktober 2009

Geloven in mirakels


JA, IK GELOOF IN MIRAKELS;
(Vandaag gelezen in “De Standaard”).

Op de vraag van een journalist aan Kardinaal Danneels “ Gelooft u zelf nog in mirakels? ” antwoordde hij.

“ O ja? Het is overduidelijk dat er zijn.
Een mirakel is altijd iets dat op dit moment niet wetenschappelijk verklaar baar is. Maar er gebeuren zaken waarvan ik zeg: die gebeuren niet volgens de wetten van de natuur zoals wij die kennen. Je moet ook rekening houden dat die mirakels altijd in een religieuze context gebeuren. Ook dat heeft een betekenis.
Ik geef een eenvoudig voorbeeld: de genezing van Pieter De Rudder in Oostakker is een merkwaardige zaak. Het been van de man was weggerot en in een paar uur was het genezen. Iets dat weg was, was in feite herschapen. Voor mij is dat een echt mirakel. Dat is toch iets anders dan plots genezen van de kanker. Maar die mirakels zijn zeldzaam.
De wetenschappers die mirakels bestuderen zijn heel objectieve wetenschappers. Die zeggen niet: het is een mirakel. Ze zeggen wel: we weten het niet.
Nu, voor mij zijn heiligen al uitzonderlijk zonder mirakel. In feite zijn mirakels ook niet echt nodig, maar de Kerk hanteert een procedure die aangeeft dat er iets uitzonderlijks aan de hand is. En dat uitzonderlijke is er gekomen op voorspraak van de heilige.”.

Zo ook met de 67 genezingen te Lourdes waarbij dit van Pieter de Rudder te Oostakker door wetenschappers als onverklaarbaar en door de Kerk als mirakel erkend.

Geen opmerkingen:

Een blog "Groetjes uit Lourdes"

Zie mijn blog "postkaarten uit Lourdes" als een nostalgische presentatie van Lourdes door de jaren heen.