zondag 25 oktober 2009

Een Lourdesmuseum




In de ban van Lourdes
MARTIN VAN GOETHEM OPENT MUSEUM PETIT LOURDES IN ZIJN GARAGE
Gelezen in het Nieuwsblad


HAMME - Al ruim dertig jaar is Martin Van Goethem uit de Biezestraat in de ban van het bedevaartsoord in Lourdes. Nu opent hij in zijn garage een eigen Lourdesmuseum.

Het museum krijgt de naam Petit Lourdes, ook al is de collectie van de Hamse Lourdesfanaat allesbehalve klein te noemen. 'Het begon allemaal in 1976 toen ik meeging met de driejaarlijkse Lourdesbedevaart van de Hamse KWB- en KAV-afdelingen', zegt Martin. 'Ik zag er bedevaarders van verschillende landen speldjes met elkaar uitwisselen. Dat intrigeerde mij en ik kon ook enkele speldjes vast krijgen. Bij de tweede bedevaart in 1979 ging ik al meer gericht tewerk. Mijn collectie groeide gestaag aan, ook met Lourdesemblemen. Omdat de groepsbedevaarten vanuit Hamme niet altijd samenvielen met mijn vakantie, trok ik jaarlijks met mijn moeder naar Lourdes. Ik leerde de vraag Wilt u met mij wisselen? in een tiental talen uit het hoofd, om meer speldjes te verzamelen. Inmiddels ben ik al 29 keer op bedevaart geweest naar Lourdes. Moeder is overleden, maar ik ben begin dit jaar getrouwd en ook mijn vrouw heeft de microbe inmiddels te pakken. We koppelen de bedevaart ook aan een stukje vakantie'.

Maar het gelovige aspect en de verzamelwoede blijven toch voor het grootste deel zijn verblijf in het Zuid-Franse bedevaartsoord bepalen. 'Ik geloof rotsvast in de verschijningen en de wonderen. Bernadette kon als eenvoudig veertienjarig meisje bij de verschijning van Maria niet lezen, noch schrijven. En toch wist ze na de verschijning in het Latijn te zeggen dat Maria haar toesprak met de woorden Ik ben de onbevlekte ontvangenis. Ik geloof niet dat mij een wonder zal overkomen in Lourdes, maar ik keer toch telkens terug met meer energie en tegelijk met een rustgevend gevoel'.

Martin is elke dag bezig met zijn verzameling. Die bevat maar liefst 217 rubrieken, met daarin de 2.948 bedevaartspeldjes uit tientallen verschillende landen als grootste onderdeel. Martin heeft ook meer dan duizend schapuliertjes, naast een gevarieerde collectie van postzegels, prentkaarten, souvenirplaatjes en onnoemelijk veel andere aan Lourdes gerelateerde voorwerpen. Tot en met twee grote Mariabeelden en het onvermijdelijke beeld van zijn Bernadette.

'Deze pet hoorde toe aan één van de wachters van het heiligdom. Het is een casquette van een adjudant, die niet alleen een emotionele maar ook een grote verzamelwaarde heeft', toont Martin nog. Het is een van de vele items in de immense Lourdesverzameling die hij huisvest in zijn museum Petit Lourdes.

Museum Petit Lourdes, Biezestraat 10, 9220 in Hamme. Vrij toegankelijk na afspraak via 0484-69.49.75. Opendeur op zaterdag 24 oktober van 14 tot 20uur en zondag 25 oktober van 10 tot 12 en van 13 tot 19uur.

Jan Van de Velde

Geen opmerkingen:

Een blog "Groetjes uit Lourdes"

Zie mijn blog "postkaarten uit Lourdes" als een nostalgische presentatie van Lourdes door de jaren heen.